Nabór wniosków w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sieniawie informuje o przystąpieniu do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025, finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu
w życiu społecznym.
Adresatami Programu są:
1) osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44 i 858).
2) dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie
o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 orzeczenia o niepełnosprawności - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby
z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
1) wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie; 3) wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się
z otoczeniem.
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem
z uczestnikiem:
1) posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach
i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub, za zgodą realizatora Programu3, w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
2) posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu, lub
3) wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025.
Usługi asystencji osobistej przyznaje się na podstawie Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025, której wzór stanowi załącznik nr 7 do Programu.
Zgodnie z zapisami cz. IV ust. 9 Programu gmina, przyznając usługi asystencji osobistej,
w pierwszej kolejności uwzględnia potrzeby:
- osób z niepełnosprawnościami samotnie gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich;
- osób z niepełnosprawnościami wspólnie zamieszkujących i gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich.
Zgłoszenie uczestników programu następuje na podstawie:
- karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, której wzór stanowi załącznik nr 7 do Programu,
- kserokopii aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności/ stopniu niepełnosprawności,
- karty zakresu czynności w ramach usługi asystencji osobistej, której wzór stanowi załącznik nr 8 do Programu
Do dokumentów należy dołączyć:
- Klauzulę informacyjną RODO Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dla Uczestnika Projektu w ramach Programu „Asystent osobisty osoby
z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, - Klauzulę informacyjną RODO Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Sieniawie
Wyżej wymienione dokumenty opatrzone własnoręcznym podpisem kandydata, opiekuna prawnego lub pełnomocnika należy złożyć na piśmie w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Sieniawie przy ul. Rynek 1, w godzinach urzędowania Ośrodka tj. od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30 osobiście, za pośrednictwem operatorów pocztowych lub elektronicznej skrzynki podawczej na adres skrytki: MGOPSSieniawa/SkrytkaESP
Dokumenty przesłane w postaci elektronicznej muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
W przypadku składania dokumentów rekrutacyjnych za pośrednictwem operatorów pocztowych – za datę złożenia dokumentów przyjmuje się datę wpływu do MOPS Przeworsk.
Dokumentacja rekrutacyjna przyjmowana jest od poniedziałku do piątku w terminie od 18.11.2024 r. do 10.12.2024 r. w godzinach od 7:30 do 15:30.
UWAGA – W sytuacji, gdy dokumenty składa opiekun prawny lub pełnomocnik osoby
z niepełnosprawnością, do Karty zgłoszenia do Programu należy dołączyć kserokopię dokumentu potwierdzającego ustanowieniu opiekuna prawnego lub pełnomocnictwo.
UWAGA – Złożenie wymaganej dokumentacji nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem kandydata do Programu.
Pliki do pobrania na stronie: mgops.sieniawa.pl
Dokumenty rekrutacyjne dostępne są również w siedzibie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sieniawie tj. ul. Rynek 1; 37-530 Sieniawa
W przypadku pytań prosimy o kontakt telefoniczny pod nr tel. 16 622 73 01 wew. 42
Osoby zainteresowane zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami dotyczącymi udziału
w Programie, które zamieszczone zostały na stronie Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych pod adresem: program-aoon-jst-2025-29.07.2024-1722262514.pdf (niepelnosprawni.gov.pl)