Stypendia szkolne dla uczniów o charakterze socjalnym w roku szkolnym 2024/2025
W roku szkolnym 2024/2025 wnioski o stypendium szkolne można składać, jeśli miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia wynosi do 600 zł netto.
W przypadku powyższego kryterium dochodowego, składając wniosek, należy wykazać dochody z miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku, tj. z sierpnia 2024 r.
Wszystkie wnioski składa się w nieprzekraczalnym terminie: od 1 do 16 września 2024 r.
Stypendium szkolne przysługuje wyłącznie uczniom zamieszkałym na terenie Gminy Sieniawa, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów przypadających na jednego członka w rodzinie; w szczególności, gdy występują następujące okoliczności: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, rodzina niepełna, alkoholizm, narkomania, brak umiejętności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Zasiłek szkolny, jeżeli wystąpiło zdarzenie losowe.
Stypendium szkolne przysługuje wyłącznie:
• uczniom szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych oraz słuchaczom kolegiów pracowników służb społecznych - do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24. roku życia,
• wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków rewalidacyjno -wychowawczych - do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki,
• uczniom szkół niepublicznych nieposiadających uprawnień szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych - do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki.
Wniosek mogą złożyć:
• rodzice niepełnoletniego ucznia,
• pełnoletni uczeń (jeśli w imieniu pełnoletniego ucznia wniosek składają rodzice, należy dołączyć upoważnienie rodziców do złożenia wniosku oraz do reprezentowania dziecka we wszystkich sprawach związanych z przyznaniem i realizacją stypendium szkolnego),
• dyrektor szkoły.
Wnioski przyjmowane są w Referacie Edukacji i Sportu pok. 18 w godzinach 730 - 1530
We wniosku należy wykazać dochody netto z miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku (tj. z sierpnia), a w przypadku dochodu utraconego, z miesiąca złożenia wniosku (tj. z września), jak niżej:
• wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia;
• emerytura, renta, świadczenie przedemerytalne, zasiłek rehabilitacyjny, zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński;
• świadczenia otrzymywane z GOPS: zasiłek pielęgnacyjny, zasiłek okresowy, zasiłek stały, świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna, świadczenie z funduszu alimentacyjnego, zasiłek rodzinny i dodatki do niego, np. z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, z tytułu wychowania dziecka w rodzinie wielodzietnej, z tytułu samotnego wychowania dziecka, z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego, świadczenie rodzicielskie;
• alimenty otrzymywane oraz alimenty świadczone na rzecz innych osób;
• dodatek mieszkaniowy, dodatek energetyczny;
• zasiłek dla bezrobotnych lub inne świadczenia otrzymywane z Powiatowego Urzędu Pracy;
- osoba bezrobotna zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy przedstawia do wglądu decyzję orzekającą o uznaniu za osobę bezrobotną i przyznaniu bądź odmowie prawa do zasiłku, dokument potwierdzający pobieranie innego świadczenia z PUP (np. stażowe, stypendium);
- osoba bezrobotna niezarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy załącza własnoręczne oświadczenie, w którym potwierdza, że nie jest zarejestrowana w PUP;
• zaświadczenie z gminy o wielkości posiadanych użytków rolnych powyżej 1 ha przeliczeniowego, bez względu na tytuł, co oznacza, że wlicza się dochody z gospodarstwa rolnego własnego, dzierżawionego oraz oddanego w dzierżawę;
- dochód z 1 ha przeliczeniowego wynosi 345 zł;
• dokument potwierdzający opłacenie składki KRUS za sierpień 2024 r.;
• dokument potwierdzający korzystanie przez ucznia z innego stypendium o charakterze socjalnym ze środków publicznych;
• pisemne oświadczenie o dochodach uzyskanych z innych źródeł niż powyższe, np. z prac dorywczych, wynajmu mieszkania lokatorom, dzierżawy;
• w przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wysokość dochodu z tej działalności ustalana jest na podstawie zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Zaświadczenie powinno zawierać informacje określone w art.8 ust. 7 ustawy o pomocy społecznej.
- za dochód przyjmuje się przychód z tej działalności pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, podatek należny, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Dochód ustala się, dzieląc kwotę dochodu z działalności gospodarczej, wykazanego w zeznaniu podatkowym za poprzedni rok kalendarzowy, przez liczbę miesięcy prowadzonej działalności.
- w przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dochód stanowi kwota zadeklarowana przez osobę w pisemnym oświadczeniu. Do wniosku załącza się zaświadczenie wydane przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego zawierającego informację o formie opodatkowania oraz potwierdzenie opłacenia składek w ZUS.
Wykazane dochody należy pomniejszyć o:
• podatek dochodowy od osób fizycznych;
• składki na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenia społeczne;
• alimenty świadczone na rzecz innych osób.
Nie wlicza się do dochodu:
• zasiłku celowego;
• dochodu z powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha przeliczeniowego;
• jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego;
• świadczenia, które przysługuje osobie bezrobotnej z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych;
• pomocy materialnej o charakterze socjalnym (stypendia i zasiłki szkolne) lub o charakterze motywacyjnym (stypendium za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe, stypendium Prezesa Rady Ministrów, stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego), przyznawanej na podstawie ustawy o systemie oświaty;
• świadczenia wychowawczego, tzw. 800 +, przyznawanego na podstawie ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci;
• dodatku wychowawczego, o którym mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
• wartości świadczenia w naturze.
ROZLICZENIE STYPENDIUM SZKOLNEGO
Podstawą do refundacji wydatków są faktury i rachunki wystawiane na wnioskodawcę (rodzica, pełnoletniego ucznia), dokumentujące koszty zakupów o charakterze edukacyjnym, poniesione przez wnioskodawcę.
Kwoty przyznanego stypendium są zaokrąglane do pełnych złotych.
Wydatki zwracane będą na rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy wnioskodawcy, na podstawie złożonych w Referacie Edukacji i Sportu imiennych faktur.
Zwrot poniesionych wydatków obejmuje okres, na który stypendium zostało przyznane.
Wnioskodawcom zwracane będą także koszty zakupu podręczników, przyborów szkolnych, plecaka, obuwia i stroju sportowego, zakupionych w lipcu/sierpniu 2024 r., na rok szkolny 2024/2025.
WYKAZ REFUNDOWANYCH WYDATKÓW EDUKACYJNYCH W RAMACH STYPENDIUM SZKOLNEGO:
Zwrot kosztów:
• zakupu podręczników, lektur, słowników, atlasów, wydawnictw o charakterze encyklopedycznym, również wydawnictw multimedialnych,
• zakupu pomocy dydaktycznych niezbędnych do pracy na lekcjach w danym typie szkoły i profilu kształcenia,
• zakupu materiałów papierniczych, piśmienniczych, przyborów szkolnych,
• zakupu plecaka, tornistra, torby szkolnej, stroju sportowego na zajęcia wychowania fizycznego, w skład którego wchodzą: spodenki sportowe, koszulka sportowa, dres (bluza i spodnie sportowe), obuwie sportowe (np. trampki, adidasy, halówki) oraz stroju sportowego na pozaszkolne zajęcia sportowe lub inne (np. z piłki nożnej, zajęcia taneczne, koło plastyczne),
• zakupu stroju niezbędnego na praktyki zawodowe, mundurka szkolnego wymaganego przez szkołę i związanego z procesem edukacji ucznia,
• zakupu komputera, laptopa, drukarki, urządzenia wielofunkcyjnego; części stanowiących składowe komputera, jak: monitor, jednostka centralna, dysk twardy, płyta główna, procesor, zasilacz, klawiatura, mysz; oprogramowania, tuszy, płyt CD i DVD, kart pamięci, pendrive,
• opłaty abonamentu za Internet (oprócz dowodów wpłat należy koniecznie dołączyć oryginał umowy),
• korepetycji, nauki języków obcych, zajęć komputerowych, informatycznych, zajęć dla dyslektyków, dysgrafików, logopedycznych, nauki w szkole muzycznej, ognisku muzycznym, zajęć w ramach sekcji i kół sportowych, artystycznych, plastycznych, wokalnych, tanecznych, korzystania z basenu, innych zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia ucznia,
• zakupu pomocy, stroju potrzebnego do udziału w zajęciach określonych powyżej,
• udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą, takich jak: wyjazd do kina, teatru, muzeum lub na inną imprezę o charakterze edukacyjnym organizowaną przez szkołę, np. wyjazd na ,,zieloną szkołę” lub na wycieczkę szkolną,
• związanych z pobieraniem nauki przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, poza miejscem zamieszkania, w szczególności:
- koszty zakwaterowania w internacie, bursie,
- koszty transportu do i ze szkoły środkami transportu publicznego (w przypadku pomocy na ten cel z MGOPS-u zostanie zwrócona różnica).
Refundacji nie podlegają: odzież i obuwie codziennego użytku ( spodnie, koszule, swetry, obuwie wyjściowe, kurtki ), środki do konserwacji i czyszczenia laptopa, telefony komórkowe, smartfony, iPod.
OSOBY UBIEGAJĄCE SIĘ O STYPENDIUM PROSZONE SĄ O SKŁADANIE KOMPLETNYCH I PRAWIDŁOWO WYPEŁNIONYCH WNIOSKÓW, PODPISANYCH PRZEZ OBOJGA RODZICÓW.
Wnioski do pobrania w Referacie Edukacji i Sportu, pok. 18 w godz. 730 - 1530
[14.08.2024 r.]