Zadanie zostało przygotowane w oparciu o analizę zagrożeń i informacje uzyskiwane przez mieszkańców i ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa poprzez podniesienie świadomości mieszkańców co do działania sprawców oszustw na BLIKA, w serwisach OLX czy Marketplace. Takie przypadki oszustw zostały wielokrotnie odnotowane wśród mieszkańców Dobrej.

Sprawcy działają na różnych płaszczyznach, za pomocą Internetu oraz poprzez przesyłanie wiadomości SMS z linkami, które mają na celu uzyskanie przez oszustów dostępu do konta bankowego lub wyłudzenie danych osobowych.

„Celem czynności związanych z realizacją przyjętego planu priorytetowego jest podniesienie świadomości mieszkańców w m. Dobra w zakresie występującego zagrożenia oraz informowanie o bezpiecznym sposobie postępowania w przypadku bezpośredniego lub pośredniego zetknięcia się z zachowaniami mogącymi wskazywać na próbę oszustwa czy wyłudzenia danych” - informuje Komistariat Policji w Sieniawie. 

 

Oszustwo „na BLIKA”

W ostatnim czasie na terenie Miasta i Gminy Sieniawa dochodzi do wielu oszustw „na BLIKA”, w związku z tym zwracamy się do mieszkańców z apelem o szczególną ostrożność i zachowanie czujności, aby nie paść ofiarą przestępstwa i nie stracić swoich oszczędności.

Oszuści coraz częściej podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracają się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą otrzymanego kodu do płatności mobilnej okradają konto osoby oszukanej. Oszustwo „na BLIKA” polega na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon i w ten sposób okradzenia konta osoby oszukanej. Proceder robi się coraz bardziej popularny i odbywa się w całym kraju.

Jak działa ta metoda?

Oszuści podszywają się pod osobę znajomą, którą mamy w swoich kontaktach w komunikatorze, bądź kogoś z rodziny, prosząc o szybką pożyczkę i podanie kodu BLIK. Najczęściej tłumaczą się pilną potrzebą zrealizowania przelewu albo uiszczenia jakiejś opłaty i chwilowym brakiem dostępu do środków zgromadzonych na własnym koncie (blokada środków, prace techniczne na stronach banku, oczekiwanie na przelew wynagrodzenia za pracę, itp.). Wystarczy tylko, że zalogujemy się do swojego banku i w aplikacji wygenerujemy kod do płatności telefonem, a następnie przekażemy go „znajomemu”. To zajmuje kilka minut. Oszuści mając kod BLIK mogą bez problemu wypłacić naszą gotówkę. Właściciel konta musi potwierdzić transakcję, jednak przekonany, że pomaga bliskim lub znajomym w potrzebie – niejednokrotnie robi to bez namysłu. Oszuści bardzo sprytnie formułują wiadomości, co powoduje, że nasza czujność zostaje uśpiona.

Co powinniśmy zrobić?

Zanim udzielimy „pożyczki” najlepiej po prostu zadzwonić do rzekomego bliskiego i sprawdzić czy osoba, która do nas napisała rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli osoba, która odebrała połączenie, nie ma pojęcia o całym zdarzeniu lub nie jest naszym znajomym, to wiemy, że ktoś próbuje wyłudzić od nas pieniądze.

Zasady ostrożności:

• najlepiej stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych (zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS);

• zawsze warto zadzwonić do osoby, która pisze do nas przez komunikator internetowy, potwierdzając tożsamość „znajomego”;

• zawsze trzeba sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;

• należy chronić swój telefon oraz dane do logowania na nasze konta bankowe;

Mimo licznych ostrzeżeń, przekazywanych za pośrednictwem mediów, oszustwa „na wnuczka”, „na policjanta”, bądź na inną historię nadal mają się bardzo dobrze. Przestępcy ciągle modyfikują swoje metody tak, żeby skutecznie działały na przyszłe ofiary. Uważajmy na siebie i przestrzegajmy swoich bliskich oraz znajomych.  

 

Na czym polega oszustwo na OLX?

Policjanci z całego kraju dostają zgłoszenia dotyczące oszustwa przy pomocy portalu OLX oraz aplikacji WhatsApp.

JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI?

• Wystawiasz coś na OLX. Znajduje się kupiec. Odzywa się najczęściej za pośrednictwem aplikacji WhatsApp. Twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link.

• Teraz oszust wysyła Ci linka. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony OLX. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stan Twojego konta. Wypełniasz formularz.

• Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest jasno napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust Cię okrada. Płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.

• Koniec. Twoje konto jest PUSTE.

 

JAK UNIKNĄĆ OSZUSTWA?

• Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.

• Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich gdy korzystasz z portali aukcyjnych

• Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.

• Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez WhatsApp czy Messenger. Zobacz instrukcje płatności z OLX

• Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce. Zobacz poradnik OLX

• Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

 

CO ROBIĆ, GDY ZOSTANIESZ OSZUKANY?

• Koniecznie skontaktuj się ze swoim Bankiem przez infolinię.

• Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku. Karta w ten sposób przestanie działać również w Google Pay i Apple Pay.

• Poinformuj Policję.

 

KORZYSTASZ Z MARKETPLACE? UWAŻAJ NA OSZUSTÓW!

Korzystając z tego rodzaju platform jak Facebook Marketplace, musimy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, ponieważ konsekwencją oszustwa może być strata pieniędzy, ale również naszych danych, które mogą zostać wykorzystane przez cyberprzestępców do kradzieży tożsamości i dalszych oszustw. Zanim podejmiemy jakąkolwiek decyzję i wydamy pieniądze, warto ją dobrze przemyśleć. Dotyczy to zarówno kupujących, jak i sprzedających.

Najpowszechniejszym oszustwem jest sprzedawanie przedmiotu i pobranie pieniędzy, ale nie dostarczenie go do kupującego. Jeśli kupiłeś coś na Facebooku i nie otrzymałeś produktu – nie odpuszczaj! Jeśli tak działasz, to w ten sposób przyzwalasz oszustom na działanie. Jeśli zostałeś oszukany napisz do administratora grupy sprzedażowej, do serwisu sprzedażowego. Chroń innych!

Na co zwracać szczególną uwagę?

PODEJRZANIE NISKA CENA – w Internecie nie ma nic za darmo, ani za ułamek ceny! Jeśli produkty są w stanie idealnym, a jednocześnie kosztują niewiele, mogą okazać się próbą naciągnięcia przez oszustów;

NACISKI I PRESJA CZASU – naciski na jak najszybszą wpłatę pieniędzy powinny wzmóc czujność;

CUDZE ZDJĘCIA – oszuści często wykorzystują cudze zdjęcia. Warto sprawdzić, czy sprzedający ma swoje zdjęcie produktu – prosząc o kilka innych, dodatkowe ujęcie;

NISKA JAKOŚĆ ZDJĘCIA – niskiej jakości zdjęcia skutecznie „ukrywają” szczegóły – zanim zdecydujemy się na zakup warto poprosić o dobrej jakości zdjęcia;

FORMA PŁATNOŚCI – płatności BLIKiem są obecnie najbezpieczniejsze dla oszustów, ponieważ trudno jest ustalić, kto odebrał pieniądze.

Częstą praktyką oszustów jest pobranie pieniędzy przed otrzymaniem produktu – w takich sytuacjach naciągacze, choć otrzymali wpłatę, nie wysyłają zakupionego towaru. Aby uchronić się przed taką sytuacją, warto korzystać z przesyłek za pobraniem lub z płatności przy odbiorze osobistym.

Dokonując transakcji internetowych powinniśmy przede wszystkim stosować się do zasady ograniczonego zaufania. Warto też pomóc swoim najbliższym, zwłaszcza osobom, które nie są biegłe w zakupach online i przestrzec je przed niebezpieczeństwami.

 

[01.08.2024 r.]